WPG Uitgevers bestaat uit verschillende bekende tijdschriften en uitgeverijen, waaronder Vrij Nederland, Happinez, Psychologie Magazine en Yoga Magazine.
Ik heb de uitdaging gekregen om een design system uit te werken, die overkoepelend inzetbaar is voor de verschillende merken van WPG Uitgevers.
Alle losse componenten heb ik per merk geïnventariseerd door ze naast elkaar te zetten in Miro voor een compleet overzicht.
Vervolgens heb ik in overleg met andere UX’ers de naamgeving en structuur voor de componenten afgestemd en geplaatst in een Excel document. Met deze structuur ontstaat er tevens een eenduidige opzet in Figma.
Daarnaast heb ik user interviews gehouden met developers om te inventariseren wat nuttig is om te documenteren.
De uitkomst is dat er meer consistentie is binnen de designs en dat werk eenvoudiger over te nemen is door andere UX’ers omdat dezelfde werkwijze gehanteerd wordt qua naamgeving en structuur binnen Figma.
De volgende stap is om documentatie op te stellen op basis van de resultaten van de user interviews. Zo kunnen bijvoorbeeld developers en testers terugvallen op de beschreven functionaliteiten en design patterns.
Hieronder staan enkele screenshots ter voortgang.